Bo i Briggen

Information om att " Bo i Briggen "

 

Rutiner för felanmälan

SVEFAB ansvarar för den tekniska driften av fastigheten. När du upptäcker fel såsom trasiga lampor, trasiga ytterdörrar i allmänna utrymmen kontakta styrelsen, styrelsen@briggen-kanalstaden.se som då ombesörjer att felet åtgärdas.

Vid fel inne i din lägenhet kontaktar du SVEFAB direkt. En bedömning görs då om det är lägenhetsinnehavaren eller föreningen som ska bekosta skadan.

Du kan som privatperson anlita SVEFAB för t.ex installation av vitvaror och uppsättning av saker på väggar m.m.

Du kan även kontakta olika hanverkare direkt som privat person. Se flik Felanmälan.

För akuta fel finns jour tillgänglig utanför den ordinarie arbetstiden. Lägenhetsinnehavaren betalar själv utryckningen om det inte gäller akuta ärenden kopplade till fastigheten. Vid sådana fel kontakta då Styrelsen som då gör anmälan.

Felanmälan SVEFAB: 020 544 022 kl 07.00-16.00. Jour, all övrig tid, 020 544 022

Anmälan via hemsida: www.svefab.com  eller via mail: info@svefab.com

 Enligt Bostadsrättslagen och föreningens stadgar är du som bostadsrättsägare ansvarig för i stort sätt allt som finns i din bostad som t.ex parkett, kakel inkl.tätskikt, fönsterglas, tvättställ, blandare m.m.

Föreningen ansvarar för namnskylt, yttre målning, vattenradiatorer, vägg i förråd, elcentral och mätare för varmvatten.

 

Balkong och uteplats

Markiser

Om du vill sätta upp en markis ska den passa till huset och du behöver godkännande av bostadsrättsföreningens styrelse.För montering av markis se dokument nedan "Markisinfästning".

Fabrikat: Fasader mot gata: Sandatex 15/14 NCS S2005-Y50R (natur)

Fasader mot gård: Sandatex 52, NCS S 3020-Y20R (sandbeige) eller Sandatex 54, NCS S 3050-Y40R (mörk orange). 

Tala med styrelsen som kan ge dig råd och anvisningar vart det är förberett för infästning av markisen. Anlita en behörig montör.

Balkongen

Balkongen ägs av föreningen då den utgör en del av fastigheten. Det är tillåtet att sätta sin personliga prägel på balkongen, inred den dock med eftertanke. Det är inte tillåtet att fästa någonting i husets fasad då det påverkar fasadens ytskikt. Vill du sätta upp blomlådor så gör det på insidan av balkongräcket. Vid inglasning av balkong gäller speciella regler.

Uteplatsen

Uteplatserna som ligger i anslutning till vardera bostadsrättslägenhet i bottenplanet är inte upplåtna med bostadsrätten, utan varje bostadsrättsinnehavare har en form av nyttjanderätt till "sin" uteplats, en så kallad benefik nyttjanderätt.

Ingen form av byggnation är tillåten på din uteplats som t.ex staket eller inglasning. Det enda som kan accepteras är att lägga ett trädäck. Detta däck skall godkännas av styrelsen i förhand och får endast vara i direkt marknivå. Trädäcket ska vara fackmannamässigt utfört och vara enhetliga med eventuellt övriga trädäck. Buskarna som gränsar av varje uteplats sköts av föreningen. I övrigt gäller samma regler som för balkong, se ovan

 

Inglasning av balkong

För att få glasa in en balkong krävs bygglov från kommunen och godkännande från bostadsrättsföreningens styrelse. Blankett för ansökan till styrelsen - se nedan.

 

Insynsskydd/ vindskydd Styrelsen har tagit beslut att godta två typer av insynsskydd/ vindskydd;

Skärm, Jabo Horisont 1,svart  Kontakta Styrelsen via mail för mer specifikation

Balkongskydd Maxi, med markisfärger enligt ovan.

Ansökan skickas till styrelsen@brfbriggen-kanalstaden.se , eller Brf Briggen-Kanalstaden, Österskärsvägen 12 A, 18453 Åkersberga

 

 Ansökan gällande uppsättning av markis Briggen

 Markisinfästning

 Markisinfästning i SP fönster

 

Bostadspärm

Se nedan bif pdf fil.

Denna Bostadspärm överlämnades av JM till köparen av lägenheten vid tidpunkten för fastighetens färdigställande.

En del information i denna pärm är inte relevant idag.      

 

Nyckelkopiering

Vid behov av fler nycklar samt övriga frågor ang. nycklar , tag kontakt med styrelsens representant Eva Thorén, tel. 073 899 70 30

Trivselregler

Se nedanstående pdf fil.

Skötselanvisningar

Se nedanstående Pdf fil för Bostadspärmen.

Sophantering och källsortering

Genom källsortering och återvinning utvinns användbar råvara och energi ur hushållets avfall. Detta ger stora miljövinster. Alla kan bidra till effektiv återvinning av material och energi genom att källsortera, det mesta av ditt hushållsavfall går att återvinna eller återanvända.

Varje bostad är utrustad med kärl för källsortering av hushållsavfall under diskbänken. Hushållsavfall och matavfall slängs i kasunerna som finns i anslutning till Aspövägen. I en komplementbyggnad på gården finns ett källsorteringsrum för sortering av papper, plast, metall och glas. 

Grovsopor som till exempel möbler lämnas till någon av kommunens återvinningscentral i Brännbacken. För information om öppettider se kommunens hemsida.

För miljöns skull är det viktigt att alla i föreningen hjälps åt att sortera sopor, dessutom minskar det föreningens kostnader för sophämtning.

Parkering

Sju parkeringsplatser, med motorvärmaruttag och laddstolpar för laddning av elbil, tillhör bostadsrättsföreningen och finns på innergården. Dessa hyrs ut till medlemmar i föreningen. Kölista finns för detta.

Övrig parkering sker på omkringliggande lokalgator och parkeringsytan närmst IP.

Boendeparkering gäller i området. Ansökan sker hos kommunen en gång per år.

För övriga gäller P-skiva 3 timmar.

 

TV, telefon och data

Det finns ett avtal mellan din bostadsrättsförening och Telia om installation av bredband i din bostad. Bredbandsnätet består av en fiberkabel med så kallad Triple Play-funktion som levererar Digital-tv, telefon och Internetanslutning. Följande ingår:

  • En digitalbox (kollektiv box som tillhör bostadsföreningen och levereras till lägenheten före inflyttning). Observera att digitalboxen är knuten till det avtal som gäller mellan bostadsrättsföreningen och Telia. Du får alltså inte ta dem med dig om du flyttar.
  • Abonnemang och telefonadapter som möjliggör upp till fyra telefoner till samma telefonnummer.
  • Internetanslutning med en hastighet på 100/100 Mbit per sekund - läs mer på https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/lagom.

Digitalboxen och allt som ingår i IT-skåpet tillhör föreningen och ska alltså vara kvar i lägenheten om du flyttar.

 

Felsökning och support

 

Se instruktion från Telia.

Praktisk information

-                     Cyklar ,det  finns två cykelförrråd på innergården samt i porten Kungsängsvägen 5

-                     Barnvagnar, rullstolar och rollatorer : För finns förråd i varje port.

-                     Portar ut mot gatan har automatik samt alla har en portkod.

 

Ekonomiska frågor.

Månadsavgift

Föreningen anlitar MBF för ekonomisk förvaltning. MBF skickar ut avier för betalning av månadsavgiften.

Enklast betalar du månadsavgiften med autogiro..

Vid frågor avseende din månadsavgift, avi mm kontakta hyresgruppen på MBF på: info@mbf.se  Tel: 021-40 33 00 

 

Andrahandsuthyrning

Ansökan om " Andrahandsuthyrning" ska skickas till styrelsen på speciell blankett som tillhandahålles av vår ekonomiska förvaltare , MBF, Notera att även om du fått godkänt att hyra ut under en viss period ska en ny ansökan göras för varje ny hyresgäst.

Kontakta Styrelsen om du planerar att göra en Andrahandsuthyrning för mer detaljer om tillvägagångssättet.

Brf Briggen-Kanalstaden, Österskärsvägen 12 A, 18453 Åkersberga

eller:

styrelsen@brfbriggen-kanalstaden.se

Styrelsen tar beslut om andrahandsuthyrning och tillåter uthyrning längst för 1 år.

Se mer info i bifogad fil nederst i denna "flik".

Överlåtelse

Överlåtelser ska skickas till;

Brf Briggen-Kanalstaden, Österskärsvägen 12A, 18453 Åkersberga

eller styrelsen@brfbriggen-kanalstaden.se 

Överlåtelseavgift tas ut med max 2,5 procent av ett prisbasbelopp. Styrelsen kan i enlighet med stadgarna fatta beslut om att sådan avgift tas ut av köparen.

Vid förfrågan om mäklarbild hänvisar vi till hyresgruppen på MBF på: info@mbf.se 

tel: 021-40 33 00.

Pantsättning

Pantsättningar skickas till föreningens förvaltare;

MBF

Box 581

721 10 Västerås

MBF lägger in pantsättning i föreningens lägenhetsregister, noterar ev. tidigare pantsättningar på pantsättningen, undertecknar pantsättning och tillser att banken får den i retur.

Pantsättningsavgift tas ut med max 1 procent av ett prisbasbelopp. Styrelsen kan i enlighet med stadgarna fatta beslut om att sådan avgift tas ut av pantsättaren.

 

Försäkring

Kollektiv Bostadsrättsförsäkring

Styrelsen har tecknat en fullvärdes försäkring som ger ett skydd för vår gemensamma fastighet.

I denna försäkring ingår en kollektiv bostadsrättstilläggsförsäkring som omfattar varje enskild lägenhet. Denna försäkring krävs för att kunna ersätta skador på själva lägenheten, i första hand brand och vattenskador. Ansvarsfördelningen mellan föreningens och enskild medlem avgörs av bostadsrättslagen och föreningens stadgar. Lite förenklat innebär det att enskild medlem ansvarar för allt synligt i lägenheten som ytterdörr, fönster, innerväggar, golv, innertak, köksskåp, WC stol handfat och vitvaror. Om en skada har uppkommit kan i vissa fall bostadsrättsföreningen och grannarna kräva ersättning, vilket denna försäkring ger enskild medlem ett skydd för.

Vilken typ av hemförsäkring, den enskilde medlemmen ska ha utöver detta försäkringsskydd är upp till var och en att bedöma och fatta beslut om.

Styrelsen.

Villkor från Försäkringsbolag se bif fil.

 

El-skåp 

Elskåp finns inom lägenheten samt ett skåp i anslutning till porten i ett förråd för s.k fassäkringar.

Det är möjligt att välja vilken ampere man vill använda sig av.   

IT-skåp

I de flesta bostäderna finns IT-skåpet placerad i klädkammaren eller i hallen bredvid el-centralen. I IT-skåpet finns en panel med numrerade uttag, en så kallad patchpanel. I din patchpanel bestämmer du själv vilken funktion nätverksuttagen i respektive rum ska ha. När du flyttar in så är vissa uttag i sovrum, vardagsrum och kök redan aktiverade enligt information på insidan av IT-skåpet, men du kan alltså flytta och ändra fritt till andra uttag.